Kompiuteris ar mobilusis įrenginys, per kurį skaitote šį tinklaraščio įrašą, kažkada buvo vieno žmogaus idėja. Tuo metu gal ir keista, netikėta, bet atradusi savo auditoriją ir tobulėjusi iki neįsivaizduojamos nūdienos detalės. Dalinai taip, anot Lietuvos rizikos ir privataus kapitalo asociacijos, galima apibrėžti ir startuolišką verslą. „Tai aukštos pridėtinės vertės sektoriuose veikiančios įmonės, turinčios itin didelį augimo potencialą ir galinčios sėkmingai veikti didėjant verslo masteliams,“ – pradedamas sąvokos start up (liet. Startuolis) apibrėžimas.
Tiesa, ekspertai taip pat pastebi, jog dėl nepakankamų pajamų, aukštų operacinių ar mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros kaštų, dažniausiai šios jaunos įmonės ilguoju laikotarpiu negalėtų veikti dėl netvaraus verslo modelio, todėl veiklai finansuoti yra ieškomas išorinis investuotojas, pvz., verslo angelas ar rizikos kapitalo fondas. Tačiau investuotojai yra tik viena startuoliško verslo detalė – reikia apgalvoti ne vieną aspektą. Būtent apie start up verslo modelio žingsnius – toliau įraše.
Yra šimtai verslininkystės ekspertų ir teorijų, analizuojančių sėkmingų verslų veikimą, tačiau visi iki vieno sutaria – pirmas žingsnis imantis bet kokio verslo yra idėja. Turite atidžiai apsvarstyti, kokį produktą ar paslaugą siūlysite ir kuo jie bus naudingi potencialiems klientams. Rinkodaros dėstytojas Harvardo universitete Teodoras Levittas yra pasakęs: „Žmogus nenori pirkti ketvirčio colio pločio grąžto. Jis nori ketvirčio colio dydžio skylės“. Tad galvodami apie siūlomą gaminį, iškart galvokite, kokią problemą (o dar geriau – problemas!) šis padėtų išspręsti.
Svarbu prisiminti, jog kartais sėkmingam startuoliui net nereikia išradinėti dviračio – ne visada būtina ieškoti unikalios idėjos. Kartais užtenka atrasti produktą ar paslaugą, kuri, jūsų nuomone, neišnaudoja pilno savo potencialo. Puikus pavyzdys – Apple įkūrėjo Steve Jobs istorija. Jis nesugalvojo, kad reikia sukurti kompiuterį – tiesiog ieškojo būdo, kaip jį padaryti mažesnį.
Idėja – viena, tačiau jos realizavimas reikalaus daug įdirbio. Visi smulkiausi Jūsų idėjos niuansai, siekiai bei būdai jiems įgyvendinti turėtų nugulti į verslo planą. Tai ypač svarbu verslininkui, tik pradedančiam veiklą arba besikuriančiam verslui, kuris nori žengti kitą žingsnį plėtros ir augimo kelyje.
Nors konkrečios verslo plano dedamosios priklauso nuo planuojamos vystyti veiklos pobūdžio, ekspertai pažymi, kad reikėtų išsigryninti tokias dalis, kaip:
• Santrauka. Tai yra verslo trumpas pristatymas, apimantis įmonės ištakas, rinkos galimybes, struktūrą, konkurencinius pranašumus bei finansines ypatybes. Ir nors čia paminėta pirmoji, tačiau veikiausiai šią dalį aprašysite paskutinę, kai jau viską išsamiai būsite išanalizavę plane.
• Verslo aprašas. Čia paaiškinkite, kodėl užsiimate šia veikla ir ką parduodate. Jei parduodate produktą, apibūdinkite gamybos procesą, medžiagų prieinamumą, kaip tvarkote atsargas, pristatymą ir t.t.. Jei teikiate paslaugas, apibūdinkite jas ir jų vertę klientams.
• Rinkos analizė. Apžvelkite jūsų verslą supantį sektorių, išsigryninkite konkurentus. Šiame žingsnyje parodykite, kuo jūs esate geresni ir būdus, kuriais įtikinsite klientus Jus, o ne konkurentus (rinkodaros tikslai).
• Personalas. Pateikite savo bei komandos narių pristatymus, o jei komandą dar tik buriate – apibrėžkite pareigybes, kurias sieksite užpildyti ir kaip konkretūs žmonės pasitarnaus verslo augimo procesui.
• Finansai. Jeigu veiklą dar tik pradedate – pagrįstai išdėstykite, kam ir kiek pinigų Jums reikės, jei planą kuriate veiklai įsivažiavus – analizuokite turimą statistiką (pajamų ir išlaidų balansus).
Retas verslas gali būti sėkmingai vystomas be pradinio kapitalo. Rekomenduojama, jog pirmieji pinigai būtų iš steigėjo kišenės, tačiau tai – ne kiekvienam įmanoma. Verslą sėkmingai gali finansuoti:
• Draugai ar šeima. Pirmiausia kreipkitės į žmones, kurie jus jau pažįsta, tiki ir pasitiki.
• Paskola banke ar kredito unijoje. Skolos turėjimas dar niekam nesuteikė daug laimės, tačiau tai vienas iš būdų padėti stabilų finansinį pagrindą startuoliui.
• Sutelktinis finansavimas (ang. crowdfunding). Sukurkite įtraukiantį planą ir pasiūlykite išskirtines naudas asmenims, sutinkantiems idėją remti pvz. Patreon platformoje. Taip galite papildyti savo kapitalą be paskolos.
• Dotacijos. Vietos valdžia ir privatus verslas dažnai teikia dotacijų galimybes jauniems verslams. Gal visų reikiamų finansų ir nesulauksite, tačiau tai bus puiki pradžia.
• Privatūs investuotojai.
Jeigu startuolį pradėjote kurti individualiai, laikas atrasti žmones ir burti komandą. Ieškokite tokių, kurie jumis tikėtų ir kuriais pasitikėtumėte jūs. Verslo plane turėjote išsiskirti neatsiejamas nuo plėtros pareigybes (pvz. rinkodaros ekspertas, dizaineris, administratorius, klientų aptarnavimo specialistas ir pan.), tad dabar tikrai verta jas užpildyti.
Taip pat svarbu pastebėti, kad ne visus žmones iškart privalote įdarbinti – konkretiems darbams vykdyti galite nusamdyti laisvai samdomų darbuotojų (ang. freelancer). Pavyzdžiui, jums tikrai nebūtina iškart įdarbinti įmonės teisininko, tačiau plėtros procese svarbu numatyti asmenį, galintį suteikti konsultacijas, kai to reikia.
Jūsų startuoliškai įmonei reikia dviejų „namų“ – fizinio ir žiniatinklio adreso. Jeigu veiklos vystymui jums nebūna reali darbo vieta, vis tiek turėsite išsirinkti įmonės registravimo adresą. Na, o jeigu reikia vietos pavyzdžiui, prekės gamybai, arba darbo vietos jūsų komandos nariams, pradėkite paieškas. Jeigu patalpas naudosite fizinės parduotuvės steigimui, įvertinkite ir tokius aspektus kaip pasiekiamumas (kaip lengva jus bus rasti klientams).
Žinoma, XXI amžiuje verslui bus sunku be internetinės platformos. Net jeigu pačioje svetainėje nieko neparduodate, ji gali būti jūsų reprezentacinis elementas, pristatantis jus ne tik potencialiems klientams, bet ir investuotojams, konkurentams. Jeigu pardavinėsite realias prekes, tai bus puikus būdas pasiekti klientus esančius kituose miestuose. Nežinote, nuo ko pradėti? Šiame įraše rasite patarimų el. komercijos platformos kūrimui.
Kiekvienas startuolis rinkodarai turi skirti pinigų ir laiko. Tai – svarbios išlaidos, padėsiančios tinkamai išvystyti prekės ženklo identitetą, išsiskirti iš konkurentų, kurti santykius su klientais ir ugdyti jų lojalumą bei padidinti matomumą, pritrauksiantį naujus klientus. Visos išvardintos naudos yra itin svarbios naujam verslui ir gali būti kertinės stiprinant prekės ženklo įvaizdį ir įsitvirtinant rinkoje.
Jeigu pats stokojate žinių rinkodaroje, nebijokite investuoti į specialistą. Kartu kurkite ilgalaikę ir tikslingą rinkodaros strategiją. Apsvarstykite socialinius tinklus, kuriuos įgalinsite prekės ženklo žinomumo didinimui, pradėkite rinkti lojalių klientų bazę ir investuokite laiko ryšių puoselėjimui.
Nuosekliai atlikus aukščiau minėtus žingsnius – jūsų startuolis jau turėtų funkcionuoti ir generuoti pirmąsias pajamas. Tačiau nereikia, o anot ekspertų ir negalima, užmigti ant laurų – pirmaisiais veiklos metais verslai dažniausiai drastiškai keičiasi. Statistiškai per pirmąjį veiklos dešimtmetį bankrutuoja net 70 % įmonių. Raktas į veiklos tęstinumą – tobulėjimas ir verslo modelio pritaikymas prie rinkos.
Siekdami užtikrinti, kad esate pasiruošę bet kokiems galimiems pokyčiams:
Pasirūpinkite verslo tęstinumo planu. Šis padės atpažinti ir apsibrėžti įvairias galimas grėsmes ir pasiruošti bent jau preliminarų veikimo planą. Daugiau apie tai galite skaityti šiame tinklaraščio įraše.
Girdėkite savo klientus, tiekėjus bei darbuotojus. Nesusitelkite vien ties pozityviais komentarais ir nepulkite teisintis, gavę kritikos strėles – priimkite kiekvieną komentarą ir ieškokite būdų, kaip patobulinti savo veiklą.
Sekite rinkos naujienas. Stebėti, ką veikia jūsų konkurentai, svarbu ne tik veiklos pradžioje – tai reikia daryti nuolat. Domėkitės ne tik tiesiogiai jūsų sektorių paveiksiančiais pokyčiais, bet nuolat plėskite žinias el. komercijoje, logistikoje (jeigu prekes pristatote klientams).
Kiti įrašai
„Siųsk pigiau“ – išskirtinė įmonė, teikianti pigias siuntų pristatymo paslaugas visoje Lietuvoje ir tarptautiniu mastu. Bendradarbiaudami su geriausią reputaciją turinčiomis ir pasaulyje pripažintomis kurjerių kompanijomis, tokiomis kaip DHL, TNT, DPD, FEDEX, LP EXPRESS, VENIPAK, ITELLA, GLS, OMNIVA, SST ir DEUTSCHE POST, siuntų tarnyba „Siųsk pigiau“ gali padėti išsiųsti siuntą į daugiau nei 220 pasaulio šalių.
„Siųsk pigiau“ partneriai - greitieji kurjeriai, kurie Jūsų siuntas pristatys patikimai nuo durų iki durų, todėl Jūsų siuntiniai visada bus saugūs. Skaičiuokite ir gaukite geriausius siuntos kainos pasiūlymus, kurie neabejotinai atitiks tiek Jūsų individualius, tiek Jūsų įmonės siuntų siuntimo poreikius bei biudžetą.
Skubūs pristatymai pagrindiniuose Europos bei JAV ir Kanados miestuose. Siuntų tarnyba "Siųsk pigiau" pristatys siuntas per vid. 1-3 d.d.
Apsilankykite kainos skaičiuoklėje ir gaukite geriausius kainų pasiūlymus.
Siuntas iš užsienio bei persiuntimą tarp kitų kelių šalių užsisakykite paprastai ir be jokių sutarčių.