Kai 2021 m. kovą Ever given laivas užstrigo Sueco kanale, ši nelaimė tapo interneto sensacija ir juokelių objektu. Socialiniuose tinkluose nuvilnijo memų banga, mažas ekskavatorius tapo ištvermės simboliu, pasaulis juokėsi... Tačiau ne taip juokinga buvo verslininkams, kurių siuntos kanale užstrigo. Ypač kai verslai stojosi ant kojų, pagaliau jausdami atsigavimą po COVID-19 pandemijos.
CNBC skelbia, jog 2020 m. kasdien kanalu praplaukdavo per 50 laivų, o jų gabenamų krovinių vertė gali siekti apie 9 mlrd. JAV dolerių. Tai sudaro maždaug 12% pasaulinės prekybos. Laivai kanalu praplaukti negalėjo 6 dienas, tad galima skaičiuoti, jog laiku savo kelionės tikslo nepasiekė maždaug 300 laivų. Ši suirutė sukėlė pasaulinės tiekimo grandinės sutrikimų domino efektą, dar labiau pablogindama situaciją ir taip perpildytuose uostuose bei krovinių paskirstymo centruose. Taip pat buvo toliau didinamas krovininių konteinerių trūkumas, o tarp vėluojančių siuntų buvo ne tik tarptautinės siuntos ar jau pagaminti produktai, bet ir žaliavos, reikalingos įvairių rūšių plataus vartojimo prekių gamybai.
Toks įvykis supurtė ne vieną verslą ir privertė iš naujo permąstyti savo veikimo principus. Toliau įraše – įvykio išryškintos problemos ir svarbiausios pamokos.
Manoma, kad nuolat didėjantys laivai yra viena iš problemų svarbiausiems pasaulinio jūrų transporto tinklo mazgams, tokiems kaip Sueco ir Panamos kanalai. Jungtinių Tautų konferencijos prekybos ir vystymo klausimais pranešime „Jūrų transporto 2021 m. ataskaitos apžvalga“ teigiama, jog būtent minėtųjų kanalų pajėgumai, deja, yra riboti ir dėl bet kokių sutrikimų kyla problemų grandininės reakcijos pasaulinėse tiekimo grandinėse.
Svarbu pastebėti, jog didesnių laivų valdymas yra gerokai sunkesnis nei mažesniųjų, o ir gelbėti juos susidūrimų ir denio užjielimų atveju – sunkiau bei brangiau. Šios rizikos lemia ir didesnes krovinių draudimo išlaidas, kas gali padidinti pristatymo kaštus. Galiausiai, didieji laivai dažniausiai sudegina itin daug pigaus ir taršaus kuro. Nors sakoma, kad krovinių gabenimas lėktuvais yra taršesnis nei laivais, abi industrijos turi problemų mažinant savo anglies dvideginio pėdsaką. Tiesa, kaip pažymi technologai, laivams tai padaryti yra dar sunkiau nei lėktuvams, kadangi gamtai draugiškesnio kuro (pvz. gamtinės dujos arba biokuras) vartojimui šioje sferoje vis dar yra neišspręstų technologinių kliūčių.
Tačiau kad ir kaip norėtųsi, kardinalių pokyčių šioje srityje dar reikės palaukti. Prisimindama Ever Given situaciją, britų dienraščio The Guardian žurnalistė Wendell Steavenson 2022 m. liepą paruošė publikaciją, kurioje ekspertai diskutavo, kaip būtų galima išvengti tokių situacijų, kai didieji krovininiai laivai užstringa ir sutrikdo svarbių jūros transporto mazgų veiklą. Viena pagrindinių alternatyvų – buriniai, mažesni laivai – anot ekspertų, yra vis dar yra sunkiai įgyvendinama utopija.
Taigi, ekspertai siūlo kiekvienam verslui pasidaryti išvadas – ar tikrai pasirinkto krovinio pristatymas kroviniu laivu vertas rizikų? Galbūt yra kitų, tiek mažiau rizikingų, tiek gamtai draugiškesnių būdų?
Anot specialistų, egzistuoja dvi pagrindinės atsargų tiekimo strategijos, padedančios įmonėms palaikyti reikalingus likučius ir užtikrinti sklandų tiekimą.
Pirmoji – dažniau užsakyti mažesnius kiekius, dar žinoma kaip Just-In-Time (liet. kaip tik laiku) atsargų valdymo praktika. Ši leidžia įmonėms neatsilikti nuo nuolat kintančių vartotojų tendencijų bei poreikių. Taip pat sumažinamas sandėliuojamų atsargų kiekis, tad galimi mažesni nuomos ar patalpų išlaikymo kaštai. Galiausiai, nedidelių užsakymų pranašumas yra tas, kad sutrikus tiekimo grandinei, įmonei nereikia laukti savo didžiojo užsakymo ir galima paieškoti alternatyvaus tiekėjo bei reikalingą minimalų kiekį, esant reikalui, įsigyti kitur.
Visgi, ši strategija turi ir trūkumų. Mažesnio atsargų kiekio užsakymas gali lemti ir visišką žaliavų ir produktų deficitą. Pvz. pandemijos metu logistikos grandis buvo visiškai sutrikusi ir vėlavo ne tik didieji siuntiniai, bet ir mažesnės, įvairiais pristatymo būdais (pvz. lėktuvais, traukiniais, sunkvežimiais) gabenamos siuntos. Tam įtaką sudarė dėl ligos atsiradęs darbuotojų trūkumas bei staigiai išaugusi pristatymo paslaugų paklausa.
Kita praktika siūlo elgtis priešingai – produktus bei jiems reikalingas žaliavas užsakyti rečiau, bet urmu. Masinis universalių arba nesenstančių medžiagų užsakymas lemia reikšmingai mažesnes pristatymo išlaidas. Be to, dažnu atveju perkant didelius kiekius, tiekėjai gali taikyti specialias nuolaidas. Galiausiai, užsisakius didesnius kiekius ir išlaikant didesnę atsargų apimtį sandėliuose, net ir užsitęsus sutrikimams laikinai galima išlaikyti veiklos tęstinumą. Tačiau, jei užsakymo laikotarpiu nutrūksta tiekimo grandinė (kaip ir nutiko suece užstrigus Ever Given), mažesnės įmonės gali neturėti galimybės užsakyti daugiau atsargų iš kito tiekėjo dėl finansinių sunkumų.
Geriausia strategija, kaip pažymi specialistai, yra atrasti pusiausvyrą tarp šių filosofijų ir savo tiekimą užtikrinti iš kelių tiekėjų skirtingais kiekiais. Jeigu turite galimybę – užsisakykite didesnį kiekį, o vėliau sandėlio likučius palaikykite mažesniais užsakymais.
Siekiant išlaikyti veiklos tęstinumą bei išvengti situacijų, galinčių visiškai sugriauti jūsų gamybos arba prekybos planus, ekspertai rekomenduoja apsvarstyti veiklos plėtojimą savo regione. Vienas iš pasiūlymų – sukurti tiekėjų tinklą, kuris būtų arčiau jūsų sandėlių, kad ir kur jie būtų visame pasaulyje (pvz. jei veikiate Lietuvoje ir Didžiojoje Britanijoje, turėkite du atskirus tiekimo tinklus abejose valstybėse).
Regioninio tinklo naudojimas gali padėti apsaugoti jūsų įmonę nuo pasaulinių logistikos tinklo sutrikimų, nesvarbu, ar tai būtų pandemija, uždaryti pristatymo kanalai (pvz. perpildyti uostai, neįvykę krovininiai skrydžiai ir pan.) ar kitos nenumatytos rizikos. Tiekėjų ir atsargų laikymas netoliese taip pat gali padėti išlaikyti mažas atsargas ir taip sutaupyti.
Kiti įrašai
„Siųsk pigiau“ – išskirtinė įmonė, teikianti pigias siuntų pristatymo paslaugas visoje Lietuvoje ir tarptautiniu mastu. Bendradarbiaudami su geriausią reputaciją turinčiomis ir pasaulyje pripažintomis kurjerių kompanijomis, tokiomis kaip DHL, TNT, DPD, FEDEX, LP EXPRESS, VENIPAK, ITELLA, GLS, OMNIVA, SST ir DEUTSCHE POST, siuntų tarnyba „Siųsk pigiau“ gali padėti išsiųsti siuntą į daugiau nei 220 pasaulio šalių.
„Siųsk pigiau“ partneriai - greitieji kurjeriai, kurie Jūsų siuntas pristatys patikimai nuo durų iki durų, todėl Jūsų siuntiniai visada bus saugūs. Skaičiuokite ir gaukite geriausius siuntos kainos pasiūlymus, kurie neabejotinai atitiks tiek Jūsų individualius, tiek Jūsų įmonės siuntų siuntimo poreikius bei biudžetą.
Skubūs pristatymai pagrindiniuose Europos bei JAV ir Kanados miestuose. Siuntų tarnyba "Siųsk pigiau" pristatys siuntas per vid. 1-3 d.d.
Apsilankykite kainos skaičiuoklėje ir gaukite geriausius kainų pasiūlymus.
Siuntas iš užsienio bei persiuntimą tarp kitų kelių šalių užsisakykite paprastai ir be jokių sutarčių.